توانبخشی
اتیسم یک اختلال رشد مغزی است که تأثیر خود را عمدتاً بر رفتارهای اجتماعی و شکل گیری ارتباطات فرد نشان می دهد. تراپیست هایی که بر روی کودکان مبتلا به اختلال طیف اوتیسم کار می کنند معمولاً از تمرین های رفتاری و ذهنی به عنوان ابزارهای درمانی استفاده می کنند.
توانبخشی موسسه خیریه ارمغان حیات شکوفه ها با هدف بهبود کودکان اتیسم بعد از ارزیابی کودکان توسط متخصصین مربوطه و صلاحدید آنها، اقدام به برگزاری کلاس های کاردرمانی، گفتار درمانی، بازی درمانی، رفتاردرمانی و… کرده است.
خدمات توانبخشی
ارزیابی
ارزیابی دقیق و درست اتیسم، با وجود مشکلات خاص خود اولین و مهم ترین قدم برای تشخیص و انجام اقدامات درمانی بعدی است. به همین دلیل یکی از مهم ترین اقداماتی که والدین باید برای فرزندان خود انجام دهند تدارک این روند به نحو احسن و صحیح می باشد.
همچنین ارزیابی برای تعیین سطح اتیسم کودک، میزان توانایی ها، سطح شناخت و … برای ارائه ی بهترین خدمات ضروری و لازم است.ارزیابی و تشخیص نادرست اتیسم علاوه بر هدر رفتن هزینه ها و انرژی والدین و کودک، باعث از دست رفتن زمان طلایی کودک برای اموزش می شود. به همین دلیل باید این روند در سریع ترین زمان ممکن و درست ترین شکل انجام یابد.
کاردرمانی
مددجویان اتیسم به سه دسته تقسیم می شوند: کودکانی که نیاز به کار درمانی-جسمی دارند. کودکانی که نیاز به کار درمانی-ذهنی دارند و کودکانی که به هر دوی این خدمات نیاز دارند. در این واحد، ابتدا کودکان از لحاظ میزان توانایی ارزیابی شده و سپس با ارائه برنامه توانبخشی، فعالیت آنان با کاردرمانها آغاز می شود. کاردرمان با استفاده از وسایل توانبخشی مانند کمک در راه رفتن، در جهت بهبود وضعیت جسمی- حرکتی آنان برمی آید.
گفتار درمانی
بچه هایی که با مشکل ارتباطی، گفتاری، بلع و تنفس دست و پنجه نرم می کنند، در این بخش توسط گفتاردرمان های حرفه ای مورد ارزیابی قرار می گیرند و بعد از ارزیابی های لازم در خصوص ویژگی های عملکردی و ساختاری منطقه دهانی، حواس، رفتار، مهارت های دیداری، شنیداری و اختلالات آنان، گفتار درمانی بر روی بچه ها آغاز می شود.
رفتار درمانی
به طور کلی رفتاردرمانی کودکان اتیسم، شامل بررسی دقیق رفتار فعلی و کار بر روی برخی از آن رفتارهایی است که باید تغییر کنند. درمانگران از روشهای مختلفی استفاده میکنند تا رفتارهای مثبت را افزایش و رفتار منفی را کاهش دهند و مرتباً میزان موفقیت و شکست را نیز بررسی میکنند؛ با این کار مشخص میشود که کودک پیشرفتی داشته است یا خیر. اگر پیشرفتی مشاهده نشود درمانگر روش خود را اصلاح خواهد کرد.
بازی درمانی
بازی درمانی تکنیک کاربرد موقعیتهای بازی در یک زمینه درمانی است که باعث کاهش مشکلات هیجانی و اجتماعی می شود. درمانگرانی که کار بازی درمانی را انجام می دهند معتقدند که این تکنیک به کودکان اجازه می دهد مسائلی را که نمی توانند در محیط روزانه شان مطرح کنند در قالب بازی ارائه دهند و با هدایت درمانگر هیجانات مخفی خود را نمایان کنند. زیرا در بازی درمانی، درمانگر رفتار کودکان را بدون قید و شرط می پذیرد. بدون این که آنها را غافلگیر کند، با آن ها بحث کند و یا نادرستی کار آن ها را به آنها گوشزد کند.