کار درمانی
مددجویان اتیسم به سه دسته تقسیم می شوند: کودکانی که نیاز به کار درمانی-جسمی دارند. کودکانی که نیاز به کار درمانی-ذهنی دارند و کودکانی که به هر دوی این خدمات نیاز دارند. در توانبخشی ارمغان حیات، ابتدا کودکان از لحاظ میزان توانایی ارزیابی شده و سپس با ارائه برنامه توانبخشی، فعالیت آنان با کاردرمانها آغاز می شود. کاردرمان با استفاده از وسایل توانبخشی و ماساژ های مبوطه، در جهت بهبود وضعیت جسمی- حرکتی و ذهنی آنان برمی آید.
کاردرمانی ۳ مرحله دارد که بسته به نیازهای فرد میتواند به ترتیب یا به طور همزمان انجام شود.
- روشهای آمادهسازی
این مورد شامل روشها و فعالیتهایی است که فرد را برای شرکت در فعالیتی خاص آماده خواهد کرد.
- فعالیتهای هدفمند
این فعالیتها، فعالیتهایی هستند که به افراد توصیه میشوند تا مهارتشان برای رسیدن به هدفی خاص تقویت شود. فعالیتهای متنوعی وجود دارند که به فرد بستگی دارند، اما ممکن است شامل ارتباط، ورزش، کارهای داوطلبانه، باغبانی و فعالیتهای اجتماعی باشد.
- تخصیص وقت لازم برای انجام یک کار مهارتهای سازماندهی
پیشرفت در مدرسه و کار معمولاً نیازمند مهارتهای سازماندهی است. بیشفعالی باعث اختلال در توانایی انجام موارد زیر میشود:
- پیشبینی اینکه برای انجام پروژه چه مواردی لازم است
- پیش رفتن طبق برنامه
- تبدیل کارهای پیچیده به کارهای کوچکتر
کاردرمانگرها در تحلیل فعالیتها تخصص دارند. این امر به این معناست که میتواند نگاهی به فعالیت بیندازند و آن را به چند مرحله تقسیم کنند و مهارتهایی که کودک برای انجام آنها لازم دارد را شناسایی کنند.
بعد از تقسیم شدن یک کار به چندین مرحله، کاردرمانگر کمک خواهد کرد تا موارد لازم آماده شود، سیستمهای سادهای در نظر گرفته شوند و سرنخهای بصری برای فرد آماده شوند تا آنها را دنبال کند، به خاطر بسپارد و در هر مرحله یک قدم به جلو برود. المانهای بصری برای کودکان بیشفعال بسیار مهم هستند.
به طور کلی، کاردرمانی شامل کمک به افراد با هر سنی برای شرکت در فعالیتی که نیاز دارند و یا دوست دارند انجام دهند میباشد. کاردرمانی افراد را تشویق میکند تا موانعی که آنها را از انجام فعالیتهای مهم باز میدارند، پشت سر بگذارند و استقلال آنها و میزان رضایتشان از زندگی را بالا میبرد.